Koeajossa Ducati Monster 797 - Isoveljen jalanjäljillä

KUVA: Milagro

Uudessa Monster 797:ssa on paljon tuttuja elementtejä, verrattiinpa sitä sitten 1200 Monsteriin tai alkuperäiseen vuoden 1993 Monsteriin.

Koeajossa uusi pikku-Monster tarjosi paljon enemmän kuin 75 hevosvoimaa, 175 kilon kuivapaino ja 805 millin istuinkorkeus lupaavat. Kokoero pari kuukautta sitten koeajettuun - niinikään tälle kaudelle kokonaan uudistuneeseen - 1200 Monsteriin on olemattoman pieni. Monster-perheen pienimmän ja suurimman mallin välillä onkin ulkoisia yhtäläisyyksiä, sillä molemmissa käytetään täsmälleen samaa tankkia ja ajovaloa. Monster 797:n suunnittelussa on pyritty lopputulokseen, joka toisaalta yhdistyy muuhun Monster-mallistoon, mutta samalla olisi mahdollisimman läheistä sukua alkuperäiselle vuoden 1993 Monsterille.

Ajoasento tuntuu selvästi pystymmältä kuin pykälää isommassa Monster 821:ssa. Perstuntuma saa vahvistuksen, kun Ducatin edustajat kertovat ohjaustangon ja satulan suhteiden olevan samat, mutta jalkatappien sijaitsevan uudessa 797:ssa selvästi edempänä ja alempana. Hallintalaitteet ja mittarit ovat tuttua Ducatia. Ainoa häiritsevä asia mittariston osalta on vaihdenäytön puute.

Moottori vetää puhtaasti 2500 kierroksesta alkaen ja veto on ilmoitettuihin teho- ja vääntölukemiin verrattuna varsin pontevaa jo 3000 kierroksesta alkaen. Jopa niin, että normaalissa ajossa ei moottoria tarvitse yli 5000 kierroksen kierrättää. Vääntökäyrästä selviää, että yli 80 prosenttia maksimiväännnöstä on käytössä 3500 kierrokselta punarajalle asti.

Jarrut ovat jopa ylimitoitetut, sillä Brembon M4.32 Monobloceilla ja 320-millisillä tuplalevyillä pysähtyisi sekä tehokkaampi että painavampi pyöräkin tehokkaasti. Liikaa haukkaavuutta jarruissa ei silti ole. Sachsin takajousituksessa on esijännityksen ja paluuvaimennusten säädöt ja joustomatkaa muhkeat 150 milliä. Takajousitus suoriutuu tehtävästään mainiosti, sen sijaan Kayaban etujousitukseen jää kaipaamaan vähän lisää herkkyyttä jouston alkuun. 

Muotoilultaan Monster 797 on kompakti ja urheilullinen. Samannäköisyys malliston isompien versioiden kanssa on sekin hyvä asia, se ei ainakaan vähennä asiakkaiden kiinnostusta uutuuteen. Ja kuten Monsterin tavaramerkkeihin kuuluu, niin sen on myös oltava yksinkertainen ja minimalistinen. Monsterin lähes 25 vuoden historian aikana tähän on jo totuttu, mutta 797-projektin johtaja Stefano Tarabusin kertoman mukaan tilanne oli toinen kun Ducati vuonna 1992 esitteli ensimmäistä kertaa ja ensimmäistä Monster-mallia yleisölle.

- Kommentit olivat silloin, että ihan kiva konsepti mutta odotetaan että rakennatte sen valmiiksi. Nythän se on ihan keskeneräinen, kun katteetkin puuttuvat, kertoili Tarabusi silloin saadusa palautteesta.

Nyt Monster on jo saavuttanut sellaisen aseman nakupyörämarkkinoilla, että voidaan puhua pelkästä Monsterista, kaikki tietävät silloin että puhutaan Ducatin nakumallista.

Lisää Monster seiskaysiseiskan koeajotunnelmia MP Maailman painetussa lehdessä.

    KUVA: Milagro
Share |
© 2005-2016 Motorrad Nordic Ab